Jaka mąka zamiast pszennej? Sprawdzone, zdrowe zamienniki mąki

Jaka mąka zamiast pszennej? Sprawdzone, zdrowe zamienniki mąki.

 W sklepie znajdziemy mnóstwo rodzajów mąki. Najpowszechniej przez nas znaną i kupowaną jest mąka pszenna. Stanowi ona podstawę wielu przygotowywanych przez nas potraw – ciast, ciasteczek, spodów do pizzy, bułeczek itd. Oczywiście wybór zawsze należy do Ciebie. Każda mąka ma odmienny smak oraz właściwości, o których sobie dzisiaj powiemy. Przed Tobą przewodnik po świecie mąk – teraz nie zagubisz się w sklepie rozmyślając – którą mąkę wybrać? Jaką mąką zastąpić mąkę pszenną?

Czym zastąpić mąkę pszenną?

 

Po co zamieniać mąkę pszenną na inną?

Mąka pszenna jest wytwarzana z pszenicy poddawanej dokładnemu mieleniu. Jest ona lekkostrawna, zawiera mniej składników odżywczych i błonnika niż mąki żytnie. Żeby nie było tak prosto, zacznijmy od przedstawienia podziału mąki pszennej.

 

Typy mąki pszennej:

  • typ 450 – tortowa,
  • typ 550 – luksusowa,
  • typ 750 – chlebowa,
  • typ 1400 –  sitkowa,
  • typ 1850 –  graham ,
  • typ 2000 –  razowa.

 

Typ mąki – oznacza zawartość popiołu w mące w procentach mnożoną przez 1000, np. mąka pszenna tortowa typ 450 zawiera 0,45% popiołu. Im niższy typ mąki, tym jest ona bardziej oczyszczona oraz zawiera mniej składników mineralnych. Co za tym idzie? Znacznie zdrowszą mąką jest mąka ciemna, która wykazuje wyższą zawartość cennych składników i błonnika.

Zamienniki mąki pszennej są szczególnie przydatne dla osób cierpiących na alergie, nietolerancje pokarmowe oraz celiakię. Mąka pszenna zawiera gluten, który może u niektórych osób działać drażniąco na jelita.

Zamienniki mąki pszennej

 

TOP 8 zamienników mąki pszennej

 

  • Mąka gryczana

 Jest to mąka bezglutenowa, obfitująca w antyoksydanty, magnez, potas, witaminy z grupy B i błonnik pokarmowy. Posiada niski indeks glikemiczny, dlatego jest polecana cukrzykom. Znajdujące się białka w mące gryczanej obniżają poziom cholesterolu. Otrzymuje się ją z białej gryki, ma przyjemny i łagodny smak.

Jeżeli będziemy piec z niej ciasto, będzie miało one odrobinę ciemniejszy kolor. Mąka gryczana znajduje wykorzystanie w produkcji ciasta na pierogi, chleba bezglutenowego, czy naleśników. Najlepiej jest łączyć ze sobą mąki bezglutenowe.

 

  • Mąka orkiszowa

Mąka orkiszowa wpływa na wzmocnienie odporności. Najwięcej wartości odżywczych zawiera mąka orkiszowa pełnoziarnista – jest idealna do wypieku pieczywa, ma wysoką zawartość błonnika. Z kolei mąka orkiszowa o typie 405 – nadaje się do wypieków słodkich, dlatego jest idealną alternatywą dla mąki pszennej.

 

  • Mąka owsiana

Mąkę owsianą można łatwo wykonać samemu w domu – poprzez zmielenie płatków owsianych, które często goszczą w naszej kuchni. Wykazuje podobne właściwości do mąki pszennej, dlatego można dowolnie ją dodawać wypieków. Ponadto jest to mąka bezglutenowa. Zawiera cenny błonnik pokarmowy, który obniża poziom glukozy we krwi i zmniejsza poziom cholesterolu.

 

  • Mąka migdałowa

Jest mąką bezglutenową. Otrzymuje się ją podczas zmielenia blanszowanych i nieprażonych migdałów. Ma barwę beżową i słodki smak. Jest źródłem witaminy E, witamin z grupy B i białka. Podobnie jak mąka owsiana, jest idealnym zamiennikiem do ciast, pieczywa, babeczek czy naleśników.  Znajduje zastosowanie również w zagęszczaniu zup lub panierowania.

Mąka migdałowa

 

  • Mąka ryżowa

Wykazuje zastosowanie w lekkostrawnej i bezglutenowej diecie do wypieków ciast, placków, naleśników oraz w zagęszczaniu zup, sosów i kisieli. Jest produkowana z drobno zmielonych ziaren ryżu.

 

  • Mąka jaglana

Jak inne mąki, jest źródłem witamin z grupy B, soli mineralnych i białka. Sprawdzi się w przygotowywaniu ciast, pierogów, makaronu i pieczywa. Pozostawia lekko gorzkawy posmak, dlatego warto jest ją łączyć z innymi mąkami. Nie powinno się jej stosować do zagęszczania zup.

 

  • Mąka z cieciorki

Mąka z cieciorki składa się w 20% z białka oraz zawiera inne cenne składniki takie jak: magnez, potas oraz kwas foliowy. Jest doskonałym zagęszczaczem, sprawdza się w przygotowywaniu zup i sosów. Świetnie się sprawdzi również w przygotowywaniu placków i naleśników.

 

  • Mąka kokosowa

Charakteryzuje się delikatnym aromatem i smakiem kokosowym, dzięki czemu sprawdza się w słodkich wypiekach. Mąka kokosowa zawiera 20 razy więcej błonnika niż mąka pszenna oraz zawiera nasycone kwasy tłuszczowe. Jest to mąka bezglutenowa, zalecana dzieciom, młodzieży i osobom aktywnym fizycznie.

 

Podsumowanie

Jak możemy zauważyć, jest wiele zamienników mąki pszennej. Z pewnością znajdziesz wśród nich swoją ulubioną. Wymienione mąki zawierają więcej składników odżywczych: białka, błonnika, witamin oraz soli mineralnych. Korzystne jest mieszanie mąk, wpływa to pozytywnie na jakość oraz konsystencję wypieków.

Zamienniki białej mąki

Literatura:

  1. Cichoń Z., Ptak M., Analiza jakości wybranych rodzajów mąki pszennej, Zeszyty naukowe/Akademia ekonomiczna w Krakowie, 2005 r., nr 678, 89-102
  2. Czerwińska D., Mąki niechlebowe i ich zastosowanie, 2010, 54, 05
  3. GIBIŃSKI M., GAMBUŚ H., NOWAKOWSKI K., MICKOWSKA B.,  PASTUSZKA D., AUGUSTYN G., SABAT R., WYKORZYSTANIE MĄKI OWSIANEJ – PRODUKTU UBOCZNEGO PRZY PRODUKCJI KONCENTRATU Z OWSA – W PIEKARSTWIE, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2010, 3 (70), 56 – 75
  4. Zielonka B., Konarzewska-Sokołowska M., Konarzewska M., Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem, 2004 r.
  • Witamina B complex BIO

    Witamina B complex BIO (60 kapsułek) – suplement diety

    Oceniono 0 na 5
    76,00 

    4 szt. na stanie

    Dodaj do koszyka
  • L-Tryptofan

    L-Tryptofan (60 kapsułek) – suplement diety

    Oceniono 0 na 5
    39,00 

    3 szt. na stanie

    Dodaj do koszyka